Menu Sluiten

Ziekte voorkomen

Ziekte voorkomen: zo houd je eigen regie over je gezondheid!

We kunnen het niet genoeg benadrukken: gezondheid is meer dan alleen niet ziek zijn. Je fysiek oké voelen is natuurlijk belangrijk. Maar daarnaast spelen ook andere factoren een rol, zoals zingeving en kwaliteit van leven. Gelukkig worden we ons hier steeds bewuster van. Dat is goed nieuws, want daardoor houd je meer regie over je gezondheid. En dat vormt weer een belangrijke sleutel om gezonder oud te worden.

De zes aspecten van algehele gezondheid

In 1948 werd het begrip gezondheid door de WHO omschreven als ‘een toestand van volledig lichamelijk, geestelijk en sociaal welzijn en niet alleen de afwezigheid van ziekte of handicap’. Inmiddels is die definitie wat uitgebreider geformuleerd.

Tegenwoordig wordt onder het begrip gezondheid verstaan “het vermogen om je aan te passen en de regie te voeren over de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven” (Huber, 2011). Om die omschrijving wat duidelijker in beeld te brengen, is er een soort spinnenweb opgesteld met een zestal segmenten die allemaal even belangrijk zijn. Deze onderdelen zijn:

  • Lichaamsfuncties. Dit gaat puur over hoe je lijf het doet. Welke (pijn)klachten je hebt, hoe goed je slaapt, eet en beweegt.
  • Mentaal welbevinden. Onder dit onderdeel vallen zaken als je geheugen, concentratievermogen, communicatie-skills, je humeur, hoe goed je kunt omgaan met veranderingen en je gevoel van controle.
  • Zingeving. Leid je een zinvol leven? Ben je levenslustig en heb je bepaalde idealen die je wilt bereiken? Voel je je dankbaar, heb je vertrouwen in de toekomst; kortom: heb je een reden om uit bed te komen?
  • Kwaliteit van leven. Hoe zit je in je vel? Kun je genieten en je gelukkig voelen? Heb je financiële zorgen, voel je je veilig? En heb je een fijn thuis?
  • Sociaal maatschappelijk welzijn. Contact met anderen is belangrijk. Net als meedoen in de maatschappij, je gesteund voelen, erbij horen en af en toe iets leuks doen met elkaar.
  • Dagelijks functioneren. Bij een goede gezondheid hoort dagelijkse goed kunnen functioneren. Ben je in staat om te kunnen werken, goed voor jezelf te zorgen, je grenzen aan te geven en hulp te kunnen vragen? Ook omgaan met tijd en geld valt hieronder.

Zoals je op onderstaande afbeelding kunt zien, is het van belang dat al deze dimensies met elkaar in evenwicht zijn. Pas dan kun je spreken van een algehele goede gezondheid.

Fysiek, mentaal én sociaal; alleen gezond eten is niet genoeg

Wil je voorkomen dat je ziek wordt, dan is het dus belangrijk om niet alleen aan je fysieke, maar ook aan je mentale en sociale welzijn te werken. Mind, body & spirit spelen allemaal een even grote rol als het gaat om een optimale gezondheid.

Gezond eten bijvoorbeeld is prima, maar zal onvoldoende effect op je weerstand hebben als je daarnaast erg eenzaam bent of als je elke nacht wakker ligt van de zorgen. Je gezondheidsbalans is dan te veel verstoord.

Waarom word je sneller ziek als je uit balans bent?

Als er op een van de 6 dimensies een disbalans ontstaat, kan dit leiden tot oxidatieve stress. Bij oxidatieve stress is het evenwicht tussen vrije radicalen en antioxidanten verstoord. Dat kan een beschadiging in bepaalde cellen van ons lichaam veroorzaken, waaronder de vetcellen, eiwitcellen en het DNA. Dit maakt je vatbaarder voor allerlei aandoeningen. Niet alleen voor virusinfecties, zoals corona, maar ook voor welvaartsziekten zoals diabetes of een hartaandoening.

Factoren die oxidatieve stress uitlokken, zijn bijvoorbeeld roken, medicijngebruik, alcoholgebruik, te intensief sporten, obesitas, ongezonde voeding, mentale en/of lichamelijke stress en milieuverontreiniging.

Pak zelf de regie over je gezondheid

Moraal van dit verhaal: zorg ervoor dat al jouw gezondheidsaspecten in evenwicht zijn. Door regelmatig kritisch te kijken naar je fysieke, mentale én sociale welzijn, kun je zelf ontdekken welke onderdelen verbeterd kunnen worden. De focus ligt dan niet op ziek zijn of worden, maar op wat je zelf kunt doen om je gezondheid te optimaliseren. Positieve gezondheid dus!

Als je weet wat je zwakke punten zijn, kun je hier actie op ondernemen. Bijvoorbeeld door je leefstijl aan te passen. Zo houd je zelf de regie en kun je makkelijker bijsturen. Je voorkomt dan dat er gezondheidsklachten ontstaan, want het zelfhelende vermogen van het lichaam kan op die manier beter functioneren.

Juist tijdens de coronapandemie hebben mensen veel vragen. Over hun gezondheid, de impact van COVID-19 en het effect van wel of niet vaccineren. Er zijn nog veel onzekerheden. Wat wél vaststaat, is dat een goede gezondheid de kans op een besmetting en een ernstig verloop van de ziekte sterk vermindert. Door jouw gezondheid op alle fronten (fysiek, mentaal en op sociaal vlak) te optimaliseren, heb je meer wapens in handen om deze periode goed door te komen.

Werken aan je algehele gezondheid met de SET-methode

Helaas is niet iedereen zich bewust van het feit dat gezondheid meerdere kanten heeft. Gelukkig passen steeds meer zorgverleners de nieuwe, meer holistische kijk op gezondheid toe in hun praktijk.

Bij Jetten & co werken we al langer met een bredere visie op gezondheid en preventie. Onze SET-methode is gebaseerd op de gezondheidsdriehoek; het begrip dat gezondheid beïnvloed wordt door zowel een biochemische als door een bio-psychosociale en biomechanische kant.

Door middel van spiertesten kunnen we zien waar jouw gezondheidsdriehoek uit evenwicht is.  We kunnen je dan gerichte adviezen geven om de balans weer te herstellen. Bijvoorbeeld door middel van leefstijltips, voedingsadviezen en/of bewegingstherapie.

Wil je meer weten over onze werkwijze? Of wil je behandeld worden met de SET-methode? Bel of maak een afspraak!