Menu Sluiten

Waarom veel zitten klachten veroorzaakt!

Zitten is het nieuwe roken

Zitten is het nieuwe roken

 

 Je hoort het vast vaker voorbij komen: “ZITTEN IS HET NIEUWE ROKEN!!!”. Waarom veroorzaakt veel zitten klachten?

Zitten en telefoongebruik zorgen inderdaad voor veel lichamelijke klachten. Denk hierbij aan nek-, schouder- en onderrug klachten. Aangezien we de afgelopen maanden meer thuis zijn dan ooit, bewegen we veel minder en gebruiken we onze telefoon meer.

Het ontstaan van deze vervelende lichamelijke klachten heeft met name te maken met de statische houding bij zitten en telefoongebruik. Hierdoor neemt de lichamelijke bloedcirculatie af.

De bloedcirculatie is heel belangrijk om o.a. ervoor te zorgen dat afvalstoffen in je lichaam afgevoerd kunnen worden.

Volgende klachten ontstaan er mogelijk als je afvalstoffen niet afgevoerd kunnen worden:

  • hoofdpijn
  • vermoeidheid
  • verzuring
  • lichamelijk niet fit voelen
  • maag-darmklachten
  • huidproblematiek
  • spanning in spieren/gewrichten etc.

 Meer informatie over de gevolgen van langdurig zitten vind je hier:

Wat teveel zitten met je lichaam doet!

Voorkomen is beter dan genezen

6 tips om lichamelijke klachten bij veel zitten te voorkomen:

  1. Vaker en meer bewegen zorgt voor een betere spanning van spieren en gewrichten.
  2. Door regelmatig te bewegen tijdens het zitten, blijft de circulatie in de bloedvaten actief. Dit zorgt o.a. voor een verkleinde kans op spataders / vaatproblematieken.
  3. Regelmatig bewegen is goed voor ontspanning. Je ervaart hierdoor minder stress.
  4. Als je tijdens het zitten regelmatig beweegt, krijgen alle cellen in het lichaam nieuw zuurstof en worden “natuurlijke afvalstoffen” sneller opgeruimd.
  5. Na 30-40 minuten zitten “even bewegen”* verbetert je darmfunctie aangezien de darmen tijdens het zitten een constante druk ervaren! Enorm prettig voor de stoelgang dus dat bewegen!
  6. Last but not least: Bewegen maakt stofjes in onze hersenen aan waardoor we vrolijker en opgewekter zijn! Strek dus snel de benen, maak een kleine wandeling of haal een glas water!

 BONUSTIP!

Op ons YouTube kanaal FYSIOTHERAPIE JETTEN & CO delen we oefeningen die je eenvoudig vanuit huis kunt doen. Met name mobiliserende oefeningen van de nek / onderrug helpen om de beweeglijkheid te bevorderen en zo vervelende lichamelijke klachten te voorkomen.

Aarzel bij vragen hierover niet om contact met ons op te nemen.