Tandenknarsen… niet alleen naar de tandarts, maar ook naar de fysio!

Tandenknarsen

Tandenknarsen of kaakklemmen. Veel mensen gaan daarvoor naar de tandarts en krijgen dan een bitje aangemeten. Tandenknarsen is, na cariës en tandvleesziekten, de derde aandoening in Nederland die een grote bedreiging vormt voor het gebit. Uit recent onderzoek van het Radboud UMC blijkt dat je met deze klachten, ook wel bruxisme genoemd, niet alleen naar de tandarts maar ook naar de fysiotherapeut kan gaan.

Symptomen van tandenknarsen

20 tot 30 procent van de volwassenen in Nederland knijpt overdag overmatig de tanden op elkaar. 8 tot 10 procent doet dat ’s nachts. Tandenknarsen gebeurt vrijwel altijd in je slaap. Je maakt met je tanden een knarsend of schurend geluid. ’s Ochtends word je wakker met stijve en pijnlijke kaken/nek of hoofdpijn die meestal in de loop van de dag weer verdwijnt. Soms is het zo erg dat je zelfs je gebit hiermee slijt.

Oorzaken

Er bestaat geen directe oorzaak voor tandenknarsen. Uit onderzoeken blijkt dat er meerdere factoren een rol spelen, zoals:

• Slaapstoornissen
  • Erfelijke factoren
  • Psychische stoornissen
  • Bepaalde ziektes in het centrale zenuwstelsel
  • Roken
  • Overmatig alcoholgebruik
  • Cafeïne
  • Angst
  • Medicijngebruik (antidepressiva)
  • Drugsgebruik

Oplossingen tegen tandenknarsen

Er zijn verschillende oplossingen tegen tandenknarsen, fysiotherapie is daar een van.
Je kunt tandenknarsen verminderen door bewust te werken aan stressbeheersing en ontspanning. Het is vooral belangrijk ontspannen naar bed te gaan.

Een fysiotherapeut helpt je om te gaan met, of nog beter, het afleren van tandenknarsen.  Door je bewust te maken van je spanningen en met name de spanning in je kaakspieren. Daarnaast leer je ontspanningsoefeningen waardoor je ontspannen in slaap valt en meestal ook meer ontspannen wakker wordt. Indien nodig maakt de tandarts, in overleg met de fysiotherapeut, een plastic bitje dat je ’s nachts draagt om het tandenknarsen te verminderen en je gebit te beschermen.

Bij Fysiotherapie Jetten & Co wordt niet alleen het symptoom bestreden, maar kijken we ook naar de oorzaak van klachten. Wij kunnen een rol spelen bij het verhelpen van deze klachten en advies geven om kaakklemmen gerelateerde klachten te verminderen.