25 Okt 2019
Heb ik een hernia?

Wat is een hernia?

Bij het woord hernia denken de meeste mensen aan rugpijn. Bij een hernia in de rug kun je inderdaad rugpijn hebben. Maar we spreken pas van een hernia als je een scherpe pijn in je been hebt.

Een hernia is een uitstulping van weefsel of een orgaan uit een lichaamsholte. De medische naam is: hernia nuclei pulposi, afgekort HNP. Als deze uitstulping in een tussenwervelschijf in de onderrug zit, bij de lumbale wervels, heet het een lumbale hernia.

Veruit de meeste rughernia’s komen laag in de rug voor tussen de 4e en 5e lendenwervel (L4-L5) of tussen de 5e lendenwervel en het heiligbeen (L5-S1). Een hernia hoger in de rug komt veel minder voor. De borstwervels zijn namelijk een stuk stabieler dan de lendenwervels.

Hoe ontstaat een hernia?

Het is nog niet duidelijk hoe een hernia ontstaat. Een hernia komt veel voor bij mensen tussen 20 en 50 jaar. De meeste hernia’s zijn het gevolg van een aangeboren zwakte van de tussenwervelschijf. Waarschijnlijk speelt erfelijke aanleg dus een rol. Soms ligt de oorzaak bij een zware of langdurige belasting van de rug in een verkeerde houding. Denk bijvoorbeeld aan te lang verkeerd zitten.

Wat zijn de symptomen van een hernia?

Het is heel goed mogelijk dat een hernia geen pijnklachten geeft, dan hoeft er ook niets te gebeuren. Alleen als de uitstulping op een zenuw duwt, kan dat hevige pijn in de rug en uitstralende pijn via de bil naar één been geven, soms helemaal tot in de voet.

De pijn kan verergeren door druk van bijvoorbeeld hoesten, niezen of persen op het toilet. De chemische stofjes die vrijkomen bij de scheur, kunnen een irritatie of een soort ‘ontsteking’ van de zenuw veroorzaken.

Naast pijn kun je last krijgen van een slapend, dof gevoel in je been. Sommigen ervaren een doffe rugpijn met wisselende pijn naar de benen en worden steeds stijver. Als de zenuw erg bekneld is, kan een spiergroep in het been kracht verliezen en zelfs verlamd raken. Je kunt daarnaast problemen krijgen met plassen of met je ontlasting.

Fabeltjes over een hernia

Onderstaande fabeltjes worden vaak verspreid maar zijn dus NIET waar!

• Een operatie is altijd noodzakelijk.
  • Röntgenfoto’s, CT en MRI laten altijd de oorzaak van de pijn zien.
  • Je moet het kalm aan doen tot de pijn over gaat.
  • De oorzaak ligt meestal aan een ongeval of zwaar tillen.
  • Een hernia leidt meestal tot invaliditeit.
  • Je moet altijd een röntgenfoto laten maken.
  • De beste remedie is bedrust.

Advies bij een hernia

• Bewegen draagt over het algemeen bij aan het herstel.
  • Vermijd houdingen en bewegingen die pijn veroorzaken.
  • Beperk langdurige bedrust. Kom regelmatig uit bed en beweeg!
  • Overleg pijnstillers met uw huisarts.
  • Neem contact op met de fysiotherapeut om op een goede manier te leren bewegen.

Hernia behandeling

Als de pijn niet minder wordt, is het verstandig een fysiotherapeut te bezoeken. Niet elke hernia hoeft namelijk geopereerd te worden! 70 tot 80% van alle hernia klachten verdwijnen vanzelf, al dan niet met therapie of een aangepaste houding.

Bij Fysiotherapie Jetten & Co helpen we je graag verder met een specifiek en succesvol herniaprotocol ontwikkeld voor het behandelen van een hernia.

Wil je meer weten over ons herniaprotocol?

Neem gerust contact met ons op via ons contactformulier of telefonisch 045-5620395.